Frequently Asked Questions


De levering van een woning vindt plaats op het moment van het tekenen van de akte van levering bij de notaris. Door het ondertekenen van een koopovereenkomst ben je dus nog geen eigenaar van de woning. Pas bij het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris vindt de feitelijke levering van de woning van de verkoper naar de koper plaats. De levering is compleet als de akte van levering is ingeschreven bij het Kadaster. Bij het Kadaster staan alle woningen geregistreerd. De inschrijving bij het Kadaster wordt verzorgd door de notaris. Deze inschrijving is openbaar. Iedereen kan deze gegevens dus opvragen bij het Kadaster en iedereen kan zien dat jij eigenaar bent van de woning.
Een garantieverklaring van een Nederlandse bankinstelling. Door deze garantieverklaring garandeert de bank dat de koper zijn verplichtingen voortvloeiende uit de koopakte zal nakomen voor het bedrag dat vernoemd is.
De hypotheekakte is een akte waarin wordt vastgelegd dat een onroerende zaak (de woning) in onderpand gegeven wordt aan de hypotheekverstrekker (geldverstrekker/bank).
Het doorhalen van de hypothecaire inschrijving in het hypothekenregister van het Kadaster. Na het doorhalen van de inschrijving kan de oorspronkelijke hypotheekverstrekker hier geen rechten meer aan ontlenen. Doorhaling vindt plaats door middel van een notariële akte van royement na aflossing van de schuld.
De waarborgsom is een bedrag dat gestort wordt door de koper als zekerheid dat de koper aan zijn verplichtingen zal voldoen.
Onder de omschrijving "verrekening zakelijke lasten" treft u posten aan met de naam Onroerende Zaak Belasting, rioolheffing en waterschapslasten. De aanslagen van deze heffingen worden betaald door degene die op 1 januari eigenaar van de woning is. Dat houdt in dat als de woning wordt overgedragen in de loop van het jaar, de verkoper eigenlijk de belastingen voor de koper heeft betaald. Dit is de reden dat de notaris deze kosten, voor zover ze betrekking hebben op de periode na de overdracht, bij de koper in rekening zal brengen. De verkoper krijgt daardoor een gedeelte van de door hem teveel betaalde kosten terug. Niet alle lasten worden verrekend: het gebruikersgedeelte van de Onroerende Zaak Belasting wordt bijvoorbeeld niet verrekend.
Nee. Voor rekening van de koper komen de kosten die de overheid 'hangt' aan de overdracht van een woning. Dat is de overdrachtsbelasting (2%) en de kosten van de notaris voor het opmaken van de leveringsakte en het inschrijven daarvan in de registers.