Frequently Asked Questions
Inschrijvingsbedrag
Het inschrijvingsbedrag is het bedrag waarvoor hypotheek wordt gevestigd. Dit inschrijvingsbedrag kan hoger zijn dan het geleende bedrag. Dit komt regelmatig voor. Het voordeel daarvan is, dat indien op een later tijdstip opnieuw een geldlening bij dezelfde bank wordt afgesloten, er meestal geen nieuwe hypotheekakte nodig is. Het scheelt dus notaris- en Kadasterkosten. Vanzelfsprekend dient bij een hogere inschrijving de waarde van het pand dit wel toe te laten.Wat is een akte van levering?
De juridische uitwerking van een reeds gesloten overeenkomst. Deze is nodig voor het definitief maken van de eigendomsoverdracht. De akte wordt door de notaris opgemaakt en ingeschreven in het Kadaster en de openbare registers.Is het kantoor rolstoelvriendelijk?
Jazeker. Alle spreekkamers bevinden zich op de begane grond en er zijn geen hoge drempels. Het kantoor van Gopisingh van Os Notarissen is voor iedereen toegankelijk.Wat is vrij op naam (v.o.n.)?
De koopsom van een nieuwbouw is meestal 'vrij op naam' (v.o.n.). Vrij op naam betekent dat een aantal kosten die gemoeid zijn met de aankoop van de nieuwbouwwoning in de koopsom zijn inbegrepen. Dit gaat om de volgende kosten: Kosten voor aankoop van de grond;- Bouwkosten (o.a. aannemer, architect, gemeentelijke leges, kosten bouwvergunning);
- Notariskosten ten behoeve van eigendomsoverdracht;
- Kosten kadastrale uitmeting;
- Verkoopkosten (o.a. makelaarscourtage);
- BTW (op dit moment 21%);
- Aansluitkosten nutsvoorzieningen (gas-, riool-, water- en elektriciteitsleidingen).
- Notariskosten ten behoeve van de hypotheekakte;
- Kosten verbonden aan het afsluiten van de hypotheek (afsluitkosten, taxatiekosten);
- Eventueel renteverlies over de grond vanaf een nader te bepalen datum;
- Rente over eventueel reeds vervallen termijnen;
- Gemeentelijke heffingen;
- Kosten voor aansluiting telefoon en c.a.i.;
- Plaatsingskosten c.q. kosten voor het op naam zetten van de verbruiksmeters van de nutaansluitingen.
Zijn de kosten voor levering van de woning aftrekbaar voor de belasting?
Als je een woning koopt, mag je in het jaar dat je deze woning koopt een aantal kosten aftrekken van de belasting. Voor het kopen van een woning moet je meestal bij de notaris twee akten tekenen: één voor de levering van de woning en één voor de hypotheek (hypotheekakte). Voor beide moet je betalen aan de notaris. De kosten die je betaalt voor de akte van levering mag je niet aftrekken van de belasting. De kosten die je aan de notaris betaalt voor de hypotheekakte mag je wel aftrekken van de belasting. Hieronder vind je een overzicht van de kosten die je wel en niet mag aftrekken als je een woning koopt: Wel aftrekbare kosten:- Afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor het krijgen van de lening;
- Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief BTW;
- Betaalde boeterente of oversluitkosten;
- Taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen);
- Kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie;
- Bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
- Onder bepaalde voorwaarden de kosten van een nieuwbouwdepot of een verbouwingsdepot.
- Bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld kosten van de makelaar);
- Overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
- Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
- Bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
- Kosten van onderhoud en verbouwing. Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.