Als je een woning koopt, mag je in het jaar dat je deze woning koopt een aantal kosten aftrekken van de belasting. Voor het kopen van een woning moet je meestal bij de notaris twee akten tekenen: één voor de levering van de woning en één voor de hypotheek (hypotheekakte). Voor beide moet je betalen aan de notaris.

De kosten die je betaalt voor de akte van levering mag je niet aftrekken van de belasting. De kosten die je aan de notaris betaalt voor de hypotheekakte mag je wel aftrekken van de belasting. Hieronder vind je een overzicht van de kosten die je wel en niet mag aftrekken als je een woning koopt:
Wel aftrekbare kosten:

  • Afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor het krijgen van de lening;
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief BTW;
  • Betaalde boeterente of oversluitkosten;
  • Taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen);
  • Kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie;
  • Bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
  • Onder bepaalde voorwaarden de kosten van een nieuwbouwdepot of een verbouwingsdepot.

Niet aftrekbare kosten:

  • Bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld kosten van de makelaar);
  • Overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
  • Bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
  • Kosten van onderhoud en verbouwing. Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.